Jak ktoś kiedyś mądrze powiedział: praca pozycjonera powinna być niewidoczna, widoczne mają być jej efekty. Trudno o bardziej trafną definicję specyfiki tej branży. Optymalizacja i pozycjonowanie stron www, określane potocznie jako usługi SEO, to zajęcie wymagające, które jednak przysparza ogromnej satysfakcji. Sprawdź, czym zajmują się pozycjonerzy i jak wiele zależy od rezultatów prowadzonych przez nich działań.

Dynamika w branży SEO

Gdyby poprosić pozycjonera o to, by za pomocą kilku słów określił charakter swojej pracy, z pewnością wielu pytanych wskazałoby na dynamikę i nieustanny rozwój branży. W SEO zmienność to podstawa – zmianom ulegają trendy i wytyczne. Częste aktualizacje algorytmów wyszukiwarek potrafią wywrócić do góry nogami dopiero co zbudowany porządek i hierarchę w wynikach wyszukiwania. Aby być przygotowanym na niespodziewane sytuacje, należy nie tylko umieć podejmować szybkie i trafne decyzje, ale także regularnie uzupełniać swoją wiedzę. Fachowa literatura, fora dyskusyjne czy śledzenie branżowych blogów nie zawsze wystarczają. Dobry specjalista powinien regularnie szkolić się i brać udział w konferencjach, meetupach czy wewnętrznych naradach. Pozostawanie w nieustannym kontakcie z ludźmi z branży, ułatwia reagowanie na dynamikę procesów zachodzących w sieci. Kompetentny pozycjoner doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że wymiana doświadczeń z innymi osobami nierzadko okazuje się bezcenna.

O tym, jak wiele dzieje się w pracy SEO-wców, najdobitniej świadczy zakres ich obowiązków. Ten z reguły jest bardzo rozległy, z uwagi na specyfikę pozycjonowania i optymalizacji stron www. Działania te stanowią zbiór komplementarnych względem siebie procesów, stąd konieczność realizacji przez specjalistów takich obowiązków, jak m.in.:

  • analiza widoczności stron www w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania,
  • ocena potencjału i konkurencyjności poszczególnych słów kluczowych,
  • biegła obsługa narzędzi SEO i SEM,
  • analiza działań konkurencji,
  • spotkania z klientami, budowanie relacji biznesowych,
  • optymalizacja stron www,
  • pozyskiwanie wartościowych linków,
  • nieustanne podnoszenie swoich umiejętności i wymiana doświadczeń.

Widoczne efekty prowadzonych działań

Jak widać, zakres pracy na stanowisku specjalisty SEO jest dość rozległy. Jednak sprawna realizacja poszczególnych procesów pozwala osiągać spektakularne efekty prowadzonych działań. Najbardziej oczekiwany – zarówno dla pozycjonera, jak i jego klienta – jest oczywiście wymierny wzrost pozycji strony w wynikach wyszukiwania. To z kolei przekłada się na zwiększenie zainteresowania ofertą danej firmy, wpływając w konsekwencji na przyrost sprzedaży. Odpowiednio przeprowadzona kampania to również wymierne korzyści wizerunkowe dla firmy, m.in.: wzrost poziomu zaufania odbiorców do marki, kreowanie eksperckiego wizerunku czy dotarcie ze swoją ofertą do większego grona odbiorców relatywnie niewielkim kosztem.